جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
يکشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۹۴۴۲

مذاکره با عراق برای اسخت راه‌آهن شلمچه- بصره

معاون وزیر راه و شهرسازی جزییات مذاکره با عراقی‌ها در سفر امروز به بغداد درباره پروژه راه آهن شلمچه- بصره را تشریح کرد.

 یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور که در تکمیل کریدورهای ترانزیتی نقش استراتژیک برای ایران دارد، راه‌آهن شلمچه- بصره است که با تکمیل این حلقه مفقوده امکان اتصال ریلی تا کشورهای شرق مدیترانه‌ و ‌بندر لاذقیه سوریه فراهم می‌شود و اتصال ریلی ایران به عراق می‌تواند منجر حضور قوی‌تر ایران در بازار کشورهای همسایه شود و از سوی دیگر با اجرای این پروژه، می توان بار کشور پاکستان، چین یا کشورهای اسیای میانه را از طریق بندر چابهار یا شمال شرق کشور و سرخس به راه آهن عراق رساند و از این طریق به دریای مدیترانه و بنادر سوریه انتقال داد.

 

در حال حاضر در این مسیر راه آهن خرمشهر – شلمچه به طول 17 کیلومتر تکمیل شده و همچنین در خاک عراق از بصره تا کربلا خط آهن وجود دارد و برای اتصال شلمچه به بصره و از آنجا تا کریلا باید 32 کیلومتر خط آهن به اجرا برسد که ایران در سال های گذشته در مذاکره با عراقی‌ها سرمایه گذاری و ساخت این پروژه را برعهده گرفته است.

 

در کنار مزیت‌های ترانزیتی این راه آهن برای ایران، اتصال به کربلا از طریق راه اهن شلمچه- بصره سفر ریلی به کربلا و اتصال ریلی کربلا تا مشهد می‌تواند باعث افزایش جابه جایی زائران دو کشور شود.  امروز یک هیات ایرانی که در راس آن وزیر راه و شهرسازی قرار دارد، وارد عراق شد که مهم‌ترین موضوع این سفر ادامه مذاکرات برای ساخت راه آهن شلمچه –بصره است.  

 

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اخرین وضعیت راه آهن شلمچه –بصره اظهار داشت: ا‌ین مسیر ریلی یکی از خطوط استراتژیک ریلی کشور محسوب می‌شود و تکمیل آن مورد تاکید دولت و حاکمیت و از پروژه‌های اولویت‌دار در بین پروژه‌های عمرانی است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در داخل کشورمان شلمچه به شبکه ریلی‌ ایران متصل است و ریل تا نقطه صفر مرزی رسیده است، گفت: قرارداد سرمایه گذاری این پروژه در ایران انجام شده است و باید در ادامه با عراق برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام پروژه انجام شود که این امر موضوع سفر امروز به عراق است. 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اماده سازی اراضی در خاک ایران و عراق ادامه داد: فاز اول اراضی برای تجهیز کارگاه‌ها در ایران را از منطقه آزاد اروند تحویل گرفته‌ایم و عراق باید زمین محل پروژه را در اختیار ما قرار دهد تا پیمانکار و سرمایه گذار ایرانی وارد خاک عراق شوند و پروژه را آغاز کنند.  ‌  

 

خادمی با بیان اینکه در سفر به بغداد درباره این موضوعات مذاکره و توافق خواهیم کرد، گفت: پس از تحویل اراضی در خاک عراق، پیمانکار ایرانی باید اقدامات مطالعاتی و نقشه برداری را انجام دهد و پس از آن عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد. 

 

وی تاکید کرد: سال گذشته بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه‌گذار از این پروژه کنار رفت و پس از شرکت «فدک» به عنوان سرمایه گذار انتخاب شد و در این مرحله طرف عراقی باید سرمایه گذار معرفی شده از سوی ایران را بپذیرد و قرارداد‌های مربوطه با این سرمایه‌گذار منعقد شود و پس از آن اراضی را به سرمایه‌گذار تحویل دهند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه برگشت سرمایه در این پروژه اظهار داشت: طبق توافقات اولیه برگشت سرمایه برای شرکت فدک از طریق جابه جایی بار و مسافر در یک مدت زمان مشخص خواهد بود.

 

منبع خبر : ایلنا
منبع: ایلنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!