پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۴۹۲۵۰

سنگینی مدال های افتخار بر گردن بانک پاسارگاد

پارسینه: بانک پاسارگاد از سال ۱۳۸۴ کار خود را آغاز کرد تا به عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های خصوصی کشور، بتواند به ارائه خدمات نوین بانکی به جامعه ایران بپردازد.

بانک پاسارگاد از سال 1384 کار خود را آغاز کرد تا به عنوان یکی از بزرگترین بانک های خصوصی کشور، بتواند به ارائه خدمات نوین بانکی به جامعه ایران بپردازد. در این سالها، کیفیت و کمیت خدمت بانکی در این نهاد مالی 16 ساله، همگام با یکدیگر رشد کردند تا توسعه به معنای واقعی در یک نهاد بانکی داخلی را به صورت کاملا محسوس نشان دهند. از مهمترین موارد نشان دهنده رشد و توسعه این بانک می تواند قرار گیری آن در فهرست 500 بانک برتر دنیا باشد.

بانک برتر در ایران و منطقه

حال در شرایطی که 9 ماه از سال 1400 گذشته است، نگاهی به روند افتخارآفرینی های این بانک داشتیم. اولین خبر خوشی که از این بانک به گوش رسید، این بود که طبق رتبه بندی جدید موسسه بنکر، بانک پاساردگاد با 89 پله صعود در رتبه 191 از میان 500 بانک برتر دنیا ایستاد.

همان طور که اشاره کردیم، بانک پاسارگاد در طول 6 سال گذشته، به صورت مستمر در این فهرست قرار داشته و بارها به‌عنوان برترین بانک منطقه خاورمیانه هم انتخاب شده است. با توجه به اعمال تحریم ها علیه نظام مالی و بانکی ایران و نبود فرصت برابر رقابت میان این بانک و سایر بانک های منطقه، این رتبه اهمیتی دوچندان دارد.

 لازم به ذکر است که نشریۀ بنکر برای هفتمین سال، بانک پاسارگاد را به عنوان بانک سال جمهوری اسلامی ایران در سال 2021 انتخاب کرد. گفتنیست براساس این رتبه‌بندی، بانک پاسارگاد از نظر نرخ بازده سرمایه (ROC) رتبه اول خاورمیانه و رتبه 13 جهانی را نیز کسب کرد.

روند ارزیابی بانک سال 2021 بر اساس شاخص های مربوط به عملکردی و کسب و کاری است. این بانک خصوصی 16 ساله، در سال 2010 و همچنین از سال 2012 تا 2016 به صورت متوالی نیز این رتبه را از آن خود کرده بود.

وضعیت بانک پاسارگاد در بورس  

بانک پاسارگاد در بازار سرمایه نیز به عنوان ناشری منظم شناخته می شود که علاوه بر نظم در گزارشگری مالی و به دور از نقص و خطا، سهمی جذاب برای سرمایه گذاران این بازار نیز بر اساس فاکتورهای عملکردی شناخته می­شود. بانک پاسارگاد که از سال 1390 با نماد «وپاسار» با سرمایه 65.520 میلیارد ریالی در فهرست ناشران بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار بانک پاسارگاد توانسته است در میان بانک‌های خصوصی ایران بهترین عملکرد درآمدی و سودآوری را از خود نشان دهد.

بررسی گزارش 6‌ماهه حسابرسی شده این بانک گویای آن است که در بخش خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری به‌میزان 58.312میلیارد ریال درآمد کسب کرده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 98درصد و نسبت به فصل بهار سال جاری 112درصد رشد داشته است. در بخشی دیگر، بانک پاسارگاد از محل کارمزد به درآمد خالص 9.412میلیارد ریالی دست یافته که 38درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

 

در مجموع بانک پاسارگاد در شش‌ماهه اول سال 1400 سود خالصی معادل 40.668میلیارد ریال شناسایی کرده است. این میزان سود نسبت به دوره مشابه سال گذشته 11درصد و نسبت به 3‌ماهه بهار سال جاری نیز 121درصد رشد داشته و به ازای هر سهم 621 ریال سود محقق کرده است. بانک پاسارگاد همچنین برای سال 1400، درآمد تسهیلات اعطایی 342.200میلیاردریالی، درآمد سپرده‌گذاری‌های 13.864میلیاردریالی، درآمد کارمزد 27.079میلیاردریالی، درآمد سرمایه‌گذاری‌های 3.837میلیاردریالی و سود خالص 102.900میلیاردریالی را هدف‌گذاری کرده و تحقق آن را پیش‌بینی می‌کند.

در بخش سرمایه گذاری نیز این بانک، کارنامه درخشانی دارد. به نحوی که بازخوانی گزارش های مالی حاصل از سرمایه گذاری ها نشان می دهد که این بانک در مرداد سال 1400 نسبت به دوره مشابه قبل از مبلغ ۱۲,۴۹۲,۵۶۰‌میلیون ریال به مبلغ ۲۱،۲۸۴،۴۱۱‌میلیون ریال، افزایش ۷۰‌درصدی را تجربه کرده است. در مجموع در ۵ ماهه ابتدایی سال کل سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک ۹۹.۰۷۲.۶۴۲‌میلیون ریال بوده که نسبت به سود سپرده‌های ۶۱.۳۳۷.۰۳۸ میلیون‌ریالی سال ۱۳۹۹ رشدی ۶۲ درصدی را شاهد بوده است.

 

حامی حقوق مصرف کننده

افتخارآفرینی­های بانک پاسارگاد تنها در حوزه­های عملکردی بانکی و بازارسرمایه­ای محدود نمی­شود. بلکه در حمایت از حقوق مصرف کننده نیز پیشتاز نظام بانکی کشور بوده­است. به نحوی که توانست در جشنواره برند محبوب که توسط انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف­کنندگان برگزار می­شود، توانست با حمایت های مردمی در نظرسنجی ها که معیار سنجش برند محبوب هستند، نشان زرین برند محبوب مصرف کنندگان را از آن خود کرد.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!