پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۴۹۱۳۰

آخرین خبرها از چانه‌زنی در وین

هیأت‌های ایران و ۱+۴ در سومین روز دور هشتم مذاکرات در وین کار بر روی متون مذاکراتی را آغاز کردند.

در این دور از گفت‌وگوها، کار بر روی "متون" صرفا به کارگروه‌ها محدود نیست و طرف‌ها در فرمت‌ها و سطوح مختلف در حال کار در دو حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای هستند. علاوه بر جلسه کارگروه موضوعات هسته‌ای، چندین جلسه فشرده نیز در فرمت‌های مختلف با تمرکز بر رفع تحریم‌ها تا کنون برگزار شده است.

 

به نظر می‌آید، منظور از "متون" متون ایران و متون مورد نظر ۱+۴ (متن جمع بندی شده در وین ۶) است که گفته شده این دو متن در بخش‌های لغو تحریم‌ها و هسته‌ای خط به خط به طور تطبیقی مورد بررسی و کار کارشناسی قرار می‌گیرد تا در نهایت نکات مشترک به متن اصلی وارد شود و نکات اختلافی برای بحث به سطوح بالا برای بررسی و تصمیم‌گیری ارایه شود.

 

شایان ذکر است متون مدنظر ایران که در دور هفتم در دو بخش تحریمی و هسته ای به طرف های مقابل ارایه شد بر مبنای همان پیش نویس دور ششم مذاکرات با وارد کردن برخی اصلاحات و تغییرات بوده است و اساسا ایران در چارچوب روح و متن توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ متن اصلاح شده خود را به طرف های مقابل ارایه کرد.

 

علی باقری عصر روز شنبه در گفت‌وگویی تاکید کرد که خواسته ها و انتظارات ایران در متون مورد نظرش به هیچ وجه "حداکثری" نبوده بلکه کاملا در چارچوب برجام بوده است به طوری که کشورهای منتقد به این متن نتوانستند ایراد حقوقی و قانونی به آن وارد کنند.

 

گفته می شود در متن پیش نویس جمع بندی شده در دور ششم مذاکرات تقریبا ۹ بند یا پرانتز از موارد اختلافی باقی مانده است که کشورهای اروپایی و آمریکا که به طور غیرمستقیم در مذاکرات حضور دارد تاکید دارند مذاکرات باید بر روی رفع اختلافات بر سر این ۹ بند متمرکز شود اما ایران معتقد است، آخرین پیش نویس تفاهم نشده است و قابل مذاکره مجدد است به ویژه اینکه بخش‌هایی از این پیش نویس حتی خارج از پرانتزها، تامین کننده منافع ایران نیستند.

 

آنچه حایز اهمیت است، پذیرش خواست و نظر ایران برای بررسی پیشنهادات جدیدش در مذاکرات از سوی طرف های مقابل به ویژه سه کشور اروپایی و آمریکاست.

 

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه فضای گفت‌وگوها با ورود به بررسی متون از فضای بهتری نسبت به هفته گذشته برخودار است، اما به نظر می آید برخی طرف ها از جمله آمریکا نسبت به سرعت بخشیدن به مذاکرات تعلل می کنند. از جمله اینکه هیات آمریکایی در آخرین ساعات روز شنبه وارد وین شدند. هر چند مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در جریان است و روند خود را طی می کند اما حضور آمریکا به عنوان کشور محور به ویژه در رابطه با مساله تحریم ها در وین همزمان با هیات های دیگر ضروری است از این رو لازم است که طرف مقابل ظرف روزهای آینده با جدیت در گفت‌وگوها برای هموار کردن راه پیشرفت، حسن نیت خود را نشان دهد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!